Maleri – Fra forposterne 1864

Hvad vi kan bruge maleriet til, når vi levendegøre historien?

Rosenstand

Vilhelm Rosenstand blev født i 1838 i københavn.
Som ung mand kom han i oktober 1856 ind på Kunstakademiet i København. Her gik han på modelskolen i 1858, og 1859 modtog han den lille sølvmedalje og den store sølvmedalje 1861 og han havde succes som maler før krigen.
Da krigen brød ud meldte han sig som officers aspirant og blev forfremmet til løjtant. Han var involveret i forpostfægtningen ved Bustrup som er inspirationen til dette maleri.
30 år senere malede han de to nok mest kendte malerier om krigen. Dette og så 8.Brigades Modangreb.

Maleriet som kilde

Der er fordele og ulemper ved malerier som kilde. Den største fordel er at de er i farve og går vi tilbage til tiden før Krimkrigen så har vi ikke fotografier.
(Så vi har f.eks ingen fotografier fra den første Slesviske krig)
Det betyder at de typisk vil være den mest naturtro gengivelse vi har af noget.
(Altså når vi snakker malerier fra oplysningstiden og frem… )

Ulempen er at vi ikke har nogen sikkerhed for, at det vi ser rent faktisk er korrekt. Hvis maleren intet ved om uniformer, våben osv, så kan det vi ser reelt være fri fantasi og selv hvis det ikke er, så er slagmark malerier ofte glorificeret.
Dertil kommer at de som oftest er malet længe efter de begivenheder de viser.

Og selv når maleren burde have den nødvendige viden, så kan der være faktuelle fejl. F.eks kan man på malerier af slag tidligt i Krimkrigen se Britterne med Pattern 1853 Enfield geværer. Problemet er at disse slag forgik før de første P1853 geværer blev send til Krim. Soldaterne har været bevæbnet med P1851 Miniegevære.

Det sagt, når det kommer til dette konkrete maleri så er det faktum at Rosenstand selv deltog i krigen selvfølgeligt noget der peger i retning af, at tingene er korrekt. Og i dette tilfælde var han tilmeld selv med i den træfning maleriet viser.
(Imodsætning til 8.brigade modangreb, som han ikke deltog i)
Så hvis vi bruger maleriet sammen med vores viden om udrustning fra reglementer, fra originale genstande og fra fotografier, så burde vi samlet set være på ret sikker grund.

Konkrete detaljer og observationer

Maleriet har en masse små detaljer som jeg finder interessante.

Formation

En oplagt ting at omtale er at de ikke er i to geledder, som reglementet forskriver. Men taget i betragtning af at de har en jordvold at tage dækning bag, så giver det god mening at de effektivt er i et geled og at soldaterne generelt både lader og skyder knælende.

De menige og en Sergent

Alle menige og sergenten lader til at være bevæbnet med sidevåben M/1854 og har de to danske patrontasker som linjen var udstyret med. Og der er ikke nogle ældre M/1834 eller 1838 sidevåben eller den store Holstenske patrontaske at se.
En del af soldaterne har dog lyseblå kapper blev brugt af nogle fortærkningsmænd. Men de er måske lidt for ensartet udrustet.
Flere af soldaterne har halstørklæder på, i forskellige farver og mønstre.
Halstørklder, handsker m.m var noget soldaterne selv skulle anskaffe, hvis de mente at de havde brug for det.
De fleste soldater har deres bukser smøget op eller bukserne stoppet ned i skaftet.
En anden detalje er at flere af dem bruger hageremmen på deres huer.

Soldaten yderst til venstre er ved at rense pistonen med sin rømnål.
Hos næste soldat er det tydeligt at se hvordan brødposen er hvid og det sorte blot er et overtræk uden bund.
3. Soldat er ved at lade. Han står dog med geværet på en måde som har ret lidt med skydereglementet at gøre. Men det lader til at gøre det muligt for ham at læne sig noget forover, og derved udgøre et minde mål.
(Måske denne metode blev brugt i 1850erne? Noget jeg skal have fulgt op på)

Yderst til højre har vi en sergent. Det mest interessante er at han står og skyder, frem for at holde øje med sine soldater og sikre at de lader og skyder i en rolig med effektive kadence.

Officers Oppasser

Han er ikke bevæbnet og deltager ikke aktivt i kampen. Han har en stor kurv med hvad der nok er mad og så en pibe.

Commandersergenten

Han fungere som delingsfører og står roligt bag sine folk og holder overblikket over situationen.
Han er bevæbnet med en Commandersergent sabel M/1854. Hængende fra en knap har han en tobakspose og en fløjte hængende. Hans brødpose kunne godt være en privat model og ikke den udleveret, men ikke noget jeg er sikker på. (Fotos viser at der iblandt officerene blev brugt andre modeller)

Officer og Hornblæser

Hvad rang officeren er kan jeg ikke se, men mit bud er at han er kompagnichefen. Han har en officers sabel M/1858 og står og bruger sin kikkert til at observerer imod fjenden.

Ved siden af står hornblæseren. Klar til at vidreformilde chefens ordre.

Alt i alt er det et rigtigt interessant maleri med mange detaljer, som jeg ofte finder frem for lige at se på igen.
Og jeg synes det kunne være sjovt hvis vi til Kampen om Als, kan finde en egnet jordvold, samle lidt ekstra folk fra Jyske landsoldater og stille folk op som på maleriet og så tage nogle billeder af det.
Det vil blot kræve 17 personer og en hund…

På Youtube kan man iøvirgt finde denne gennemgang af Maleriet.